zondag 8 februari 2009

Melbourne on fire...

Echt schrikwekkende dingen die hier gebeurd zij vandaag...Iemand ooit al gehoord van "Ash Wedsnesday"? Was in 1983 een heel felle bosbrand die het leven gekost heeft aan 70 mensen en de zwaarste brand in de geschiedenis van Aussie is, tot nu! Terwijl ik dit berichtje typ is er op 20 km van ons huis een alles vernielende bosbrand alles op z'n weg aan het uitroeien...
Op dit moment zijn er 5 dorpen (Marysville, Kinglake, Narbethongh, Glenburn en Wittlesea) letterlijk van de kaart gebrand...Ze bestaan niet meer! Alles is weg! Huis na huis, straat na straat, alles is weggebrand! De school, politiekantoor, station...niets staat er meer! De beelden op televisie zijn gruwelijk! 700 huizen afgebrand, al meer dan 100 doden en enorm veel gewonden!
Ik zit hier momenteel met een ei in m'n broek want dat is allemaal aan het gebeuren op 20 km ten noordoosten van ons...Kinglake, waar Stijn (de manny voor mij) nog naar het nationaal park geweest is...is niet meer!
Verschillende mensen die alles hebben moeten achterlaten, en nu enkel nog de kleren aan hun lijf hebben en dat is het? Stel u maar es voor...
In Australiƫ heb je 2 mogelijkheden bij een bosbrand. 1: je maakt je zo snel je kan uit de voeten en laat alles achter of 2: je probeert je huis te redden en riskeerd in de brand te blijven! Enorm veel mensen zijn gestorven bij beide opties...Een kennis van Danny is omgekomen in zijn huis in Marysville terwijl hij alles probeerde te redden...Andere mensen zijn omgekomen in hun vlucht van het vuur. Bomen brandden af en vielen over de straat waardoor de auto's niet meer door konden en ze dus vastzaten...Met vuur aan beide kanten! Zo zijn er enorm veel mensen in hun auto's omgekomen, al vluchtend van het vuur terwijl ze alles achter lieten. Mensen die niet op tijd uit hun huizen geraakten...Echt gruwelijk. Als je hier in Aussie rook ziet van een bosbrand moet je zo snel mogelijk zo ver mogelijk wegrijden...Zie je vuur dan heb je't bij wijze van spreken zitten....
Ikzelf zit met schrik ze hier, zou zelfde zijn als je in Gent woont en Latem brand af...Ze stellen me hier wel gerust dat het zeker niet tot hier zal komen, maar het is gewoon gruwelijk te weten dat dit gebeurd op 20 km van je huis!
Ik stel jullie allemaal gerust, het zal niet tot hier komen! De wind zit goed voor ons en blaast de brand van ons weg...Maar je kent wind e...Ik ga toch niet op beide oren kunnen slapen hoor!
Die beelden op televisie waren echt gruwelijk...En op dezelfde moment in het Noorden van het land, zijn er hevige overstromingen waardoor er letterlijk krokodillen in de straten rondzwemmen...
Walt gaat es naar Australiƫ ze, amai...Hij maakt er de ergste brand in de geschiedenis mee...Maar ik ben ok, ik ben ok!

4 opmerkingen:

Nele Cordemans zei

Hallo,

Voor Het Belang van Limburg zijn we aan een artikel bezig over Limburgers in Australiƫ en hun ervaringen met de bosbranden. We zijn op zoek naar reacties en eventueel ook foto's. Kan ik jou ergens bereiken (e-mail, telefoonnr)? Mijn e-mail: ncordemans@concentra.be.

Alvast bedankt.

Denneman zei

Hier staan de gazetten er vol van ze maat :) ben blij dak mij geen zorgen moet maken over u, want ik zou hier al kunnen denken dat de walt terugkeert als een hoopke as... Ma gelukkig zit dien wind daar goed ;) mja moet u maar ke voorstellen...
Hier kunt ge gelukkig alleen maar verassen door te dicht bij de verwarming te zitten :)
Yoooo de leute

Paul zei

hallo
t'is hier de pa van Jolien
we waren hier zeer verrast door het onheilspellende nieuws.
hoe is de situatie daar nu? is er paniek en hoe hoe bereiden jullie zich voor?
groeten ook aan marjolein en danny

Paul

Australia Baby zei

Hey paul,
De situatie is momenteel goed voor ons...maar natuurlijk erger voor anderen! De winden blazen het vuur landinwaards maar niet meteen verder van ons! Nu zijn er brandhaarden ten Noorden en ten Westen maar dat is in de "groene" stukken. Er is veel bebouwing tss de branden en ons dorp dus we hopen dat het niet tot hier komt! Er is wel een brand uitgebroken vandaag op 5km van ons maar die is gelukkig onder controle nu! Hoe voorbereiden: Mijn zak staat klaar voor als we alarm krijgen, dan pak ik die en loop ik zo ver ik kan...Meer kunnen we niet doen! Je huis proberen redden is gekkenwerk want dan blijf je erin...
Ik hou iedereen op de hoogte, dankje voor de bezorgdheid Paul