maandag 5 januari 2009

The Great Ocean Road, day 2

's Morgens wakker worden en weten dat je die dag The Great Ocean Road gaat zien...best een fijn gevoel! Lekker ontbijten, de boel inpakken en vertrekken richting The 12 Apostels! De eerste stop van de dag was "Port Fairy", het dorpje waar we de vorige avond gaan eten waren! Nu zaten we lekker in de zon een koffietje te drinken en heb ik een aantal postkaartjes gekocht (ik koop overal postkaartjes als herinnering). Op de weg naar de 12 Apostels zijn er enorm veel kleine tussenstops met scenic views, soms echt nog geen kilometer van elkaar verwijderd wat best grappig is. Telkens de kindjes in en uit de auto, een wandelingetje naar het uitzicht, ff genieten en dan terug in de auto! Het eerste mooie zicht was dat van "Tower Hill" een vulkaankrater, waar vele kangoeroes en koalas leven, die 35000 jaar geleden ontploft is en waar nu een ferm mooi stukske natuur gegroeid is. Vervolgens zijn we gestopt aan "Crags Coastal Reserve" waar de eerste rotsen van The Great Ocean Road uit de zee beginnen te rijzen. Volgende stop was "The Bay Of Island" en "Kirray Whurong", een mooie rotsachtge baai, waar er dieper in zee metershoge "lullen" uit de zee staken die waarschijnlijk ooit deel geweest zijn van de kust, maar afgebrokkelt zijn tot dit "kleine" aparte deeltje.
Wat moet een mens gedaan hebben aan The Great Ocean Road? Inderdaad, zwemmen! Of toch proberen! Zwembroekske aan, water binnen, uw jongeheer voelen krimpen van de kou, omdraaien en terug gewone kleren aandoen! Geen zwemmen dus...Veel te koud in het water, begrijpelijk als je weet dat het volgende land recht voor je Antarctiva heet en de wind dus ook van daar komt...Maar ik heb toch met m'n poten in het water gestaan, zelf m'n knieëen ook, aha!
Ondertussen nog eens getoond dat ik weldegelijk een debiel ben en enkele grappige foto's getrokken onder een kangoeroebord, dat moet je gewoon gedaan hebben als je in Australië bent! "Logans Beach" is een bekend strand waar de blauwe vinvis zijn jongen komt werpen, deze tijd van het jaar echter niet want dan zijn de wateren al te warm. Toch een mooi strandje gezien! Volgende stop was "The Bay Of Martyr" om nadien te stoppen aan "The Arch", wat voor zichzelf spreekt! Dit is letterlijk een boog naar de zee, precies een hemelpoort. Klim je door de boog dan kan je dichter bij zee komen en het schuim de rotsen zien opkruipen en afdalen...machtig! Na deze boog gingen we verder naar "Loch Ard Gorge" waar de "Razorback" te zien was. Een hele smalle maar ellenlange rots die metersdiep de zee inklieft. Ze steekt denk ik 50 meter boven de grond, is 200 meter lang en een dikke 2 meter breed...Sommige van die rotsen zijn toch erg zot fascinerend ze. En er waren ook rotsen die op tepels leken, dus moest ik daar eens een grappig fotootje van nemen natuurlijk. Sorry daarvoor, maar het kind kwam in me naar boven.
En dan uiteindelijk de 12 apostels. Wauw! Gewoonweg stunning! Het zijn er wel geen 12 meer, er zijn er denk ik al 3 omgevallen ondertussen, maar het is machtig om die reusachtige pillaren uit de zee te zien kruipen, metershoog de lucht in! Paar leuke fotootjes, even genoten van de hele toestand en een paar maal zot geworden van excitement!
Het begon al laat te worden dus wilden we zoeken naar een slaapplaats, maar het was een heel toeristisch weekend en we vonden maar niets, maar echt niets! We zaten nog maar juist over de helft van de Great Ocean Road...maar moesten spijtiggenoeg beslissen om naar huis te rijden daar we letterlijk geen slaapplaats vonden. Ik vond het enorm spijtig natuurlijk, want ik had de rest ook graag gezien. Maar Danny heeft me gegarandeerd dat we binnenkort eens een weekend gaan uittrekken om dat tweede deel van die fameuze baan te gaan bezichtigen met idyllische wegen door het regenwoud (indd zot he, naast de zee een regenwoud), een wandelpad aangelegd tussen de boomtoppen, Cape Otway met the lighthouse, Maits Rest en de surfbeaches...
Spijtig dat we het niet nu konden doen, maar ik kijk al uit naar het tweede deel...Mag nog van geluk spreken dat we het tweede deel nog gaan doen, wat zijn ze hier toch goed voor mij!
Het grappigste van de hele dag was laat in de avond rond 12 toen we op zoek waren naar een Caltex naftestation (ze hebben een Caltex kaart, dus tanken enkel daar) en we er maar geen vonden. Op een bepaald moment gaf de display aan dat we nog een range van 4 km hadden en nog steeds geen Caltex in zicht...Was ff panikeren, maar hebben uiteindelijk op tijd en stond 1 gevonden!
Wat een dag, wat een ervaring, wat een reis...

2 opmerkingen:

Liesje zei

Hey Waltje,

Je foto's zijn gewoonweg prachtig!!! Ben echt zo jaloers, ni te doen. Man zo mooi die natuur daar en al die dieren. Zou het serieus naar mijn zin hebben!!
Geniet er maar van, wat een avontuur. Was het enigzins mogelijk, ik kwam je achterna :)

Dikke kus! X

schmoel zei

Broere,

Ge weet gij al die namen van die scenic views wel nog goed uit uw hoofd ;-) Het eertsvolgende wat ik ga doen, nadat ik al je blogberichten gelezen heb, is naar je foto's kijken. Kijk er al naar uit. Ik wist dat je enorm geïnteresseerd was in beesten en alles wat daarmee te maken had, maar dat je, net zoals ik, ook zo geïnteresseerd was in de natuur en zijn fenomenen, ...